آخرین اخبار
کد مطلب: 80083
جدول زماني سررسيد اقساط ? ميليارد و ??? ميليون دلاري به ايران در ? ماه آينده براساس توافق اخير در وين
تاریخ انتشار : 1393/01/01
نمایش : 1003

 

 
 

به گزارش سلام لردگان، ايران و گروه 1+5 در هفته‌اي که گذشت پس از حدود 18 روز مذاکرات و رايزني‌هاي فشرده در وين و در ششمين دور مذاکرات مربوط به راه‌حل جامع هسته‌اي (برنامه اقدام مشترک جامع) و پس از آنکه در آخرين روزهاي شش ماه اول گام نخست‌ توافقنامه ژنو  (29 تير ماه - 20 ژولاي) نتوانستند به توافقنامه جامع دست يابند، 30 دقيقه بامداد شنبه 28 تير ماه در هتل پله کوبورگ شهر وين و پس از دو روز مذاکرات فشرده درباره تمديد و شرايط و زمان آن، در نهايت اين مذاکرات را براي چهار ماه آينده (24 نوامبر 2014) سوم آذر ماه 1393 تمديد کردند.

آنگونه که سيد عباس عراقچي معاون وزير خارجه ايران و عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته‌اي پس از اعلام اين توافق توسط محمدجواد ظريف و کاترين اشتون مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا در جمع خبرنگاران عنوان کرد: مذاکرات فشرده‌اي در خصوص شرايط و چگونگي اين تمديد صورت گرفت و نهايتاً يک سند توضيحي يک صفحه‌اي به صورت غير رسمي (non-paper) آماده شد.

به گزارش فارس طرفين در اين سند توضيحي يک صفحه‌اي نحوه تمديد دوره گام اول توافق ژنو را بيان کرده‌اند.

بر اساس اين سند دولت آمريکا متعهد شده است با همان شرايط و ضوابط تفاهم ژنو که در واقع آزادسازي مبلغ 4.2 ميليارد دلار را در مقابل رقيق سازي و اکسيدسازي مواد 20 درصد مقرر ساخته بود، اين بار مبلغ 2 ميليارد و 800 ميليون دلار از دارايي‌هاي مسدود شده جمهوري اسلامي ايران در خارج از کشور را ظرف اين چهار ماه آزاد کند.

خبرنگار فارس مطلع شد که اين مبلغ در شش قسط 500 ميليون دلاري و دو قسط 400 ميليون دلاري، در فواصل زماني تقريباً هر سه هفته يک بار به شرح زير پرداخت خواهد شد:

* قسط اول : 500 ميليون دلار در روز 10 مرداد 1393 (اول اوت 2014)

* قسط دوم: 500 ميليون دلار در روز 3 شهريور 1393 (25 اوت 2014)

* قسط سوم: 400 ميليون دلار در روز 26 شهريور 1393 (17 سپتامبر 2014)

* قسط چهارم 500 ميليون دلار در روز 18 مهر 1393 (10 اکتبر 2014)

* قسط پنجم : 500 ميليون دلار در روز 12 آبان 1393 (3 نوامبر 2014)

* قسط ششم : 400 ميليون دلار در روز 2 آذر 1393 (23 نوامبر 2014)

براساس اين گزارش، در اين سند Non- Paper مقرر شده است که دو طرف به اجراي مؤثر و به موقع اقدامات مندرج در برنامه اقدام مشترک همچنان ادامه دهند.

آنگونه که خبرنگار فارس مطلع شده، آمريکا در اين سند توضيحي پذيرفته است که پرداخت به موقع اين مبالغ را به نحوي ممکن کند که از بروز اشکالات و تأخيراتي که در شش ماهه گذشته رخ داده بود خودداري شود.

علاوه بر اين کشورهاي اروپايي و آمريکا پذيرفتند که در اجراي مؤثرتر لغو تحريم‌هاي بيمه، شرايطي را در نظر بگيرند که با توجه به کوتاه بودن تمديد چهار ماهه تفاهم ژنو، چنانچه خسارتي در طول دوره چهار ماهه رخ دهد، پرداخت مربوطه بعد از چهار ماه نيز بتواند صورت گيرد. اين تـعهد جديـد از سوي آمريکا اطمينان خاطر بيشتري براي شرکت‌هاي بيمه‌گذار، به خصوص براي بيمه حمل و نقل دريايي از جمله بيمه نفتکش‌ها براي حمل نفت ايران، ايجاد خواهد کرد و برخي از ترديدهاي آنها را پوشش خواهد داد.

براساس اين سند توضيحي، جمهوري اسلامي ايران نيز اعلام کرده است که برنامه از پيش طراحي شده خود را براي تهيه سوخت راکتور تحقيقاتي تهران ادامه خواهد داد و به طور مشخص 25 کيلو از اکسيد 20 درصد خود را به صفحه‌هاي سوخت براي مصرف راکتور تحقيقاتي تهران تبديل خواهد کرد.

ايران همچنين براساس برنامه طراحي شده خود، مواد غني شده زير 2 درصد خود را، که اضافات ناشي از فرآيندهاي ناقص قبلي مي‌باشد، به هگزافلورايد اورانيوم طبيعي برخواهد گرداند تا آماده غني سازي مجدد شوند.

براساس اين سند توضيحي يک صفحه‌اي غير رسمي (non-paper) دو ابهام مشخص در اجراي توافق ژنو که نسبت به نحوه دسترسي آژانس به کارگاه‌هاي ساخت قطعات و نيز توليد سانتريفيوژهاي جديد بود نيز در اين سند توضيحي، به گونه‌اي که هيچ تعهدي فراتر از توافق ژنو براي جمهوري اسلامي ايجاد نکند، مرتفع شده است.

لازم به ذکر است بر اساس توافق وزراي خارجه ايران و 1+5  به همراه کاترين اشتون در ژنو سه در تاريخ سوم آذر ماه قرار شد در ازاي برخي اقدامات از سوي ايران مبلغ 4.2 ميليارد دلار از درآمدهاي بلوکه شده ايران حاصل از فروش نفت طي هشت قسط به حساب بانک مرکزي ايران واريز شود که مرضيه افخم روز چهارشنبه اول مرداد ماه در نشست هفتگي با خبرنگاران از پرداخت قسط هشتم خبر داد و روز پنجشنبه نيز خبرگزاري رويترز در خبري اعلام کرد که هند آخرين قسط مربوط به توافقنامه ژنو به مبلغ 550 ميليون دلار را به حساب ايران واريز کرده است و بر اين اساس کل هشت قسط مربوط به شش ماه اول گام نخست اين توافقنامه به حساب ايران واريز شد.

البته پرداخت قسط آخر منوط به تأييد پايبندي ايران به تعهداتش براساس توافقنامه ژنو توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي بود که روز يکشنبه 29 تيرماه آژانس با صدور گزارشي اين موضوع را تأييد کرد.

انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاري فارس

 

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس